Falenderimi i takon Allahut. Atė e falenderojmė dhe prej Tij
falje dhe ndihmė kėrkojmė. Kėrkojmė mbrojtje nga Allahu prej
tė kėqijave tė vetvetes dhe tė veprave tona. Kė e udhėzon
Allahu s'ka kush e lajthit dhe kė e largon nga rruga e
vėrtetė, s'ka kush e udhėzon. Dėshmoj se s'ka tė adhuruar
tjetėr me tė drejtė pėrveē Allahut, i Cili ėshtė Njė dhe
dėshmoj se Muhamedi ėshtė rob dhe i dėrguar i Tij.
"O
ju tė cilėt keni besuar, frikėsohuni Allahut me njė frikė tė
denjė dhe mos vdisni, vetėm duke qenė muslimanė!"
(Ali Imran, 102)
"O ju njerėz! Kini frikė Zotin tuaj qė ju ka
krijuar prej njė veteje dhe nga ajo krijoi palėn e saj, e
prej atyre dyve u shtuan shumė burra e gra. Kini frikė
Allahun qė me emrin e Tij pėrbetoheni, ruajeni farefisin se
Allahu ėshtė Mbikqyrės mbi ju."
(Nisa, 1)
"O ju besimtarė, kini frikė Allahun dhe thoni
fjalė tė drejta. Ai (Allahu) ju mundėson tė bėni vepra tė
mira, jua shlyen mėkatet e tuaja, e kush respekton Allahun
dhe tė dėrguarin e Tij, ka shpėtuar me njė shpėtim tė madh."
(Ahzab, 70:71)
Thėnia
mė e vėrtetė ėshtė thėnia e Allahut, kurse udhėzimi mė i
mirė ėshtė udhėzimi i Muhamedit (Paqja dhe bekimi i Allahut
qofshin mbi tė!). Veprat mė tė kėqia janė ato tė shpikurat,
ēdo shpikje ėshtė bidat dhe ēdo bidat ėshtė lajthitje, e ēdo
lajthitje ēon nė zjarr...
Allahu
i Madhėruar thotė: "Zoti yt ka dhėnė urdhėr tė prerė qė tė
mos adhuroni tjetėr pėrveē Tij, qė tė silleni nė mėnyrė
bamirėse ndaj prindėrve. Nėse njėrin prej tyre, ose qė tė dy,
i ka kapur pleqėria pranė kujdesit tėnd, atėherė mos u thuaj
atyre as 'of (oh), as mos u bė i vrazhdė ndaj tyre, po atyre
thuaju fjalė tė mira (tė buta, respektuese). E nė shenjė
mėshire shtrije pranė tyre krahun pėrulės e respektues dhe
thuaj: Zoti im! mėshiroi ata tė dy, sikurse mė edukuan mua
kur isha i vogėl." (Isra, 23-24)
Nėna
dhe babai
, a e dini rėndėsinė e tyre? Ata janė shkaktarė tė
ekzistimit tė njeriut! Atyre u takon mirėbėrėsia ideale.
Babait pėr shkak tė pėrkujdesjes materiale e nėnės pėr shkak
tė lindjes dhe pėrdėllimit qė ka ndaj teje. Merita e
krijimit i takon Allahut e pastaj pėr lindje dhe edukim
prindėrve.
Dijetari i kėtij umeti Abdullah ibėn Abasi thotė: "Tre gjėra
janė tė lidhura ngushtė me tri tė tjera, nuk pranohet njėra
pa tjetrėn:
1)
Respektoni Allahun dhe respektoni tė Dėrguarin (Tegabun,
12) Ai qė respekton Allahun dhe nuk respekton tė dėrguarin
puna e tij eshtė e papranuar.
2)
Faleni namazin dhe jepni zekatin(Bekare 43) Ai qė falet e
nuk jep zekat puna e tij ėshtė e papranuar.
3) (E
porositėm njeriun) Tė jeshė mirėnjohės ndaj Meje dhe ndaj
prindėrve tė tu. (Llukman, 14)
Pėr
kėtė arsye, nė Librin e Allahut gjejmė porosi tė shumta qė
na obligojnė tė pėrkujdesemi dhe tė jemi mirėbėrės ndaj
prindėrve, ashtu siē na tėrhiqet vėrejtja pėr mosdėgjimin
dhe keqbėrjen ndaj tyre, nė ēfardo mėnyre qoftė. Allahu
thotė:
"Adhuroni
Allahun e mos i shoqėroni Atij asnjė send. Silluni mirė ndaj
prindėrve
" (Nisa, 36)
"Ne e
kemi obliguar njeriun me punė tė mira ndaj prindėrve tė
vet
(Ankebut, 8)
"Ne
njeriun e kemi urdhėruar pėr (sjellje tė mira ndaj)
prindėrve tė vet, sepse nėna e vet atė e barti me mund pas
mundi dhe pas dy viteve ia ndau gjinin.(E porositėm) Tė jesh
mirėnjohės ndaj Meje dhe ndaj dy prindėrve tė tu, pasi vetėm
tek Unė ėshtė kthimi juaj. (Lukman, 14)
Kėto
ajete kuranore na bėjnė tė qartė vlerėn e lartė tė prindėrve
dhe tė mirat e tyre tė mėdha ndaj fėmijėve, e nė mėnyrė tė
veēantė, theksohet vlera e nėnės, e cila pėrjeton vėshtirėsi
dhe gjėra tė neveritura, pėr shkak mundimeve dhe lodhjes nga
dhimbjet e mėdha, bezdisjet, barrės, ngarkimit dhe
vėshtirėsive tė shumta qė i ndiejnė gratė shtatėzėnė. Mbi tė
gjitha kėto, lindja e fėmijės, qė ėshtė shumė afėr me
vdekjen. Dhembjet e saj nuk i dijnė pėrveē nėnave qė
pėrjetojnė kėtė.
Nė
sunetin e Pejgamberit gjejmė pėrputhshmėri me ajetet e
lartėpėrmendura pėr domosdoshmėrinė e bamirėsisė ndaj
prindėrve dhe nxitje pėr tė, si dhe qortim dhe frikėsim pėr
mosdėgjimin e tyre.
Ėshtė
vėrtetuar se Pejgamberi ka thėnė: "Pajtimi i Allahut ėshtė
nė pajtimin e prindėrve si dhe hidhėrimi i Allahut ėshtė nė
hidhėrimin e tyre." (Transmeton Taberiu nė Kebir, kurse
hadithin e vėrteton shejkh Albani)
Transmetojnė Ebu Davudi, Nesaiu dhe Ibn Maxhe me zinxhirė tė
saktė nga Abdullah ibėn Amėr ibėn Asi i cili thotė se tek i
Dėrguari i Allahut erdhi njė njeri dhe i tha atij: I lash
prindėrit duke qarė dhe erdha tė tė jap besėn pėr hixhret.
Pejgamberi tha: "Kthehu dhe bėji ata tė qeshin, ashtu siē i
bėre tė qajnė!"
Transmeton imam Ahmedi nė Musned dhe Ibn Maxhe nga Muauije
ibėn Xhahime es Selmij, i cili kėrkoi leje nga Pejgamberi qė
tė marrė pjesė nė xhihad me tė. Pejgamberi e urdhėroi qė tė
kthehet dhe tė sillet mirė me nėnėn e tij. Pasi qė ai nguli
kėmbė, Pejgamberi i tha: "Mjer pėr ty
! Rri afėr saj, se aty
ėshtė Xheneti."
Transmetojnė Buhariu dhe Muslimi nga Ebu Hurejre, i cili
thotė se njė njeri erdhi tek i dėrguari i Allahut dhe i tha:
O i Dėrguari i Allahut! Cili ėshtė njeriu mė i denjė pėr
sjellje tė mirė ndaj tij? Ai iu pėrgjigj: Nėna jote.
Pastaj tha: cili? U pėrgjiigj: Nėna jote. Pastaj tha: cili?
U pėrgjigj: Nėna jote. Ai tha pėrsėri: Po pastaj?
Pejgamberi u pėrgjigj: Babai yt.
Ky
hadith na mėson se nėna meriton bamirėsi tre herė mė tepėr
se babai, pėr shkak tė vėshtirėsive qė ka nė bartjen e
fėmijės nė barkun e saj, pastaj lindjes, pastaj dhėnies gji
e tė tjerė. Nė kėtė qė u tha sinjalizon ajeti kuranor: "Ne
njeriun e kemi urdhėruar pėr (sjellje tė mira ndaj)
prindėrve tė vet, sepse nėna e tij e barti atė mund pas
mundi dhe pas dy viteve ia ndau gjirin." ( Lukman, 14)
Ėshtė
vėrtetuar se Pejgamberi ka thėnė: "Allahu nuk do tė shikojė
Ditėn e Kiametit nė tre njerėz: Nė atė qė nuk respekton
prindėrit e tij, femrėn qė iu pėrgjanė meshkujve dhe
dejjuthin (ai qė nuk xhelozon pėr nderin e familjes sė
vet). Kurse tre njerėz nuk do tė hynė nė xhennet: Ai qė nuk
respekton prindėrit e tij, konsumuesi i alkoolit dhe ai qė u
jep lėmoshė tė varfėrve dhe mburet para tyre.
Transmeton Imam Ahmedi me zinxhirė tė mirė nga Muadh ibėn
Xhebeli i cili thotė: Mė porosti Pejgamberi me dhjetė gjėra.
Mė tha: "Mos i bė shirk Allahut edhe nėse vritesh apo
digjesh. Mos u bė i padėgjueshėm ndaj prindėrve edhe nėse tė
urdhėrojnė tė braktisish familjen dhe pasurinė
"
Bamirėsia ėshtė edukatė e Pejgamberit tonė dhe pejgamberėve
tė tjerė para tij. Ajo qė u pėrmend mė lartė, ishte pasqyrim
i udhėzimit tė Muhamedit (Paqja dhe bekimi i Allahut qofshin
mbi tė!) nga fjalėt e tij. Sa i pėrket praktikės sė tij,
mund tė theksojmė rastin kur ai kaloi sė bashku me shokėt
dhe ushtrinė e tij pranė varrit tė nėnės sė vet Emine bint
Uehb nė njė vend mes Mekės dhe Medines tė quajtur Ebua.
Pejgamberi u ndal afėr varrit tė saj pėr ta vizituar.
Ndėrkohė filloi tė qajė, qanė edhe ata qė ishin pėrreth tij.
Pastaj tha: "Kėrkova leje prej Zotit tim qė tė kėrkoj falje
pėr nėnėn time, mirėpo nuk mė lejoi, pastaj kėrkova leje qė
ta vizitoj atė dhe kėtė ma pranoi. Pra vizitoni varrezat se
kjo ua pėrkujton ahiretin." (Transmeton Begauiu nė
Sherhus-sunneh ndėrsa baza e hadithit ėshtė nė Sahihul
Muslim)
Ne kemi
shembull edhe nė Ibrahimin, mikun e Allahut, babain e
pejgamberėve, prijėsin e besimdrejtėve, kur i drejtohet
babait tė vet me fjalė tė buta dhe tė ėmbėla edhe pse ai
ishte i pafe. "O babai im!"- i thoshte atij duke e ftuar qė
vetėm Allahun ta adhurojė dhe tė braktisė shirkun. Pasiqė ai
nuk pranoi dhe iu kėrcėnua me rrahje e persekutim, Ibrahimi
nuk shtoi mė tepėr se fjalėn: "Qofsh i lirė prej meje! Unė
do ta lus Zotin tim pėr tė falur ty." ( Merjem, 47)
Allahu
e lavdėroi Jahja ibn Zekerija kur tha pėr tė: " Edhe i
sjellshėm ndaj prindėrve tė vet, nuk ishte kryelartė e i
pandėgjueshėm."( Merjem, 14) Allahu nė kėtė kuptim
regjistroi shembuj tė shumtė nė Librin e tij.
Kėshtu
ishin edhe selefėt e kėtij umeti, njerėzit mė tė kujdesshėm
nė bamirėsinė ndaj prindėrve. Ebu Hurejreja kur dėshironte
tė dilte prej shtėpisė ndalej nė prag tė derės dhe thoshte:
Paqa, mėshira dhe bekimi i Allahut qofshin mbi ty, oj nėna
ime! Ajo i thoshte: Edhe mbi ty qoftė paqa, mėshira dhe
bekimi i Allahut, o biri im! Ai pėrsėri thoshte: Allahu tė
mėshiroftė ashtu si je kujdesur pėr mua kur isha i vogėl!
Ajo ia kthente: Allahu tė mėshiroftė pėr bėmirėsinė tėnde
ndaj meje, pasiqė u rrite!
Njė
ditė nėna e Abdullah ibėn Mesudit kėrkoi ujė prej tij. Ai
shkoi pėr tė sjellė ujė dhe pasi kthehet e gjen nėnėn duke
fjetur. U ul pranė saj dhe priti deri nė mėngjes me ujė nė
dorė. Nuk e zgjoi prej gjumi pėr mos ta penguar e as qė u
kthye, sepse ajo mund tė zgjohej, tė kėrkoj ujė dhe tė mos
gjente.
Vini re
rastin e Hasen Temimit i cili deshi tė vrasė njė akrep, e
pasiqė nuk arriti ta vrasė, akrepi u fut nė njė vrimė nė
shtėpinė e tij. Vuri dorėn nė vrimė dhe e mbylli atė, mirėpo
akrepi e kafshoi. Dikush i tha atij: Pse veprove ashtu? Ai
u pėrgjigj: U frikėsova qė mos po delė nga vrima dhe tė
kafshojė nėnėn time.
Ibėn
Aun el Muzeninin e thiri njė ditė nėna e tij e ky iu
pėrgjigj me zė tė lartė pėr ta dėgjuar ajo. Ai u pendua pėr
kėtė gjest dhe nė shenjė pendimi liroi dy robėr.
Pėr
bamirėsinė e selefėve ndaj nėnės ka pasqyrime tė shkėlqyera
e raste tė shumta qė nuk mund tė pėrmenden tė gjitha nė kėtė
vend, por mund vetėm tė jepet shenjė pėr mirėbėrėsinė e tyre
tė madhe duke pėrmendur disa raste.
Po qe
se shikojmė me sy vėshtrues nė gjendjen tone, do tė shohim
mangėsi tė madhe nė sjelljen me baballarėt dhe nėnat tona e
ndoshta ndonjėri edhe nuk i respekton ata, Allahu na
mbroftė!
Mosrespektimi i prindėrve mund tė shfaqet nė shumė mėnyra.
Prej tyre:
·
Kryelartėsia dhe hierėndėsia ndaj prindėrve.
·
Dhėnia pėrparėsi ndonjėrit para tyre si shokut,
bashkėshortes, madje edhe vetvetes.
·
Thirrja e tyre nė emėr me qėllim fyerje, mosrespektimi apo
nėnēmimi.
· Bėrja
e tyre tė qajnė dhe futja e pikėllimit nė zemrat e tyre, me
fjalė ose vepra.
·
Ngritja e zėrit nė prezencėn e tyre.
· Tė
bezdisurit nga fjalėt e tyre.
· Tė
vrenjturit para tyre dhe shikimi i tyre shtrembėt.
·
Urdhėrimi i tyre.
·
Mospėlqimi i ushqimit qė e pėrgatit nėna.
·
Mosdėgjimi i tyre kur flasin.
·
Shkaktimi i problemeve para tyre me anėtarėt e tjerė tė
familjes.
·
Qėndrimi jashtė shtėpisė kohė tė gjatė, kur prindėrit kanė
nevojė tė jetė dikush pranė tyre, pa lejen e tyre.
· Lėnia
e tyre nė strehimore pėr pleq.
·
Dėshira pėr vdekjen e tyre.
·
Ankimi i shumtė para tyre.
·
Kopracia ndaj tyre.
·
Qortimi dhe sharja e tyre para njerėzve.
·
Vrasja e tyre, (Allahu na mbroftė!) etj.
Disa
njerėz shpeshherė shtiren se nuk e dinė vlerėn e rėndėsinė e
prindėrve dhe pėr kėtė nuk I kryejnė obligimet ndaj tyre. A
nuk e di ky mosrespektues apo mosrespektuese se mirėbėrėsia
ndaj prindėrve ėshtė obligim i Allahut dhe se vlera e
prindėrve ėshtė e lartė, qė nuk mund ta mohojė pėrveē
pėrgėnjeshtruesve dhe tė padrejtėve, ata nė fytyrat e tė
cilėve nuk ka shenja tė udhėzimit.
Nėna
ėshtė ajo e cila ka mbajtur fėmijėn nė barkun e saj nėntė
muaj me vėshtirėsi tė njėpasnjėshme dhe sa mė tepėr qė ėshtė
zhvilluar fetusi i ka shtuar asaj barrėn dhe mundimin. Ajo e
ka lindur atė me plotė dhimbje duke iu ekspozuar vdekjes.
Ajo tė gjitha shpresat e saja i ka tė varura prej kėsaj
fėmije nė tė cilin sheh lumturinė e jetės dhe bukuritė e saj.
Pastaj kjo nėnė i shėrben fėmijės ditė e natė, e ushqen me
shėndetin e saj, e ēlodhė me tė lodhurit e saj, qumshti i
saj ėshtė ushqim pėr tė, kujdesja e saj ėshtė shtėpi pėr tė,
kraharori dhe duart e saj janė shtrat pėr tė, e mbron dhe
pėrkujdeset pėr fėminė e saj, uritet pėr tė ngopur atė, rri
pa gjum qė ai tė flejė. Ėshtė e mėshirshme me fėmijės e saj,
pėrdėllimtare ndaj tij. Kur mungon ajo, fėmija atė e thėrret,
nėse e godet ndonjė gjė e padėshiruar, kėrkon ndihmė te nėna
e tij. Mendon se tėrė e mira burimin e ka tek ajo dhe se e
keqja nuk mund ta godet kur ėshtė nė pėrqafimin e saj ose
kur ajo e vėshtron me syrin e saj.
E, si
mund pas tėrė kėsaj nėna tė shpėrblehet me mosrespektim dhe
kthyerje tė shpinės?! O Zot, kėkojmė falje dhe mėshirė!
Babai
me tėrė forcėn e tij punon, vrapon dhe largon pengesat e
ndryshme duke kėrkuar kafshatėn e gojės pėr ta shpenzuar tek
fėmijėt e tij. Me fytyrė tė buzėqeshur hyn nė shtėpi, i
gėzuar del prej shtėpie. Kur ėshtė prezent lidhet pėr
fėmijėn, e pėrqafon dhe e mban nė prehėr. E si mund tėrė kjo
tė injorohet?! Zoti na mbroftė nga pėrbuzja!
Fatkeqėsi e vėrtetė ėshtė tė pėrbuzet e mira e prindėrve, tė
cilėt ēdoherė mundohen pėr mirėqenien e fėmijės sė tyre e mė
pas ky fėmjė, mashkull qoftė apo femėr, sikur e ka haruar
dobėsinė dhe fėmijėrinė e tij i mahnitur me vetveten, i
mashtruar me dijen, kulturėn dhe pozitėn e tij tė lartė, u
bėn keq prindėrve duke shprehur mėrzi dhe padisponim ndaj
tyre, duke iu drejtuar me zė tė lartė, madje edhe me fjalė
fyese dhe shqetėsuese. Ata i dėshirojnė jetė sa mė tė mire,
kurse ky ua dėshirėn vdekjen atyre.
Le tė
ketė kujdes ēdo i menēur qė tė mos bėj lėshime nė obligimet
e tij ndaj prindėrve, se pėrfundimin do ta ketė tė keq. Le
tė bėhet i zellshėm nė mirėbėrėsinė ndaj tyre se ata shpejtė
marrin udhėn pėr botėn tjetėr, e pastaj e kaplon pendimi.
Bamirėsia ndaj prindėrve ėshtė virtyt i shpirtėrave tė
ndershėm. Me bamirėsinė ndaj prindėrve shlyhen mėkatet, jeta
bėhet mė e lumtur e gjoksi zgjerohet. O Zot, mėshiroi ata
sikurse u kujdesėn ata pėr ne kur ishim foshnje! Shpėrblei
ashtu siē di Ti tė shpėrblesh!
Pėrgatiti: Erion Sula