Abort ėshtė dalja e embrionit
nga mitra e femrės para se ai tė mund tė jetojė vetvetiu
d.m.th. para se tė arrijė 6 muaj qė nga data e
fekondimit ose para se ta arrijė peshėn 0.5 kg. Ose
ndryshe, disa e quajnė abortin si mbytje e foshnjės para
se tė lindė.
Aborti mund tė jetė
spontan dhe artificial. Aborti spontan ėshtė
tė dalurit e embrionit nga mitra e nėnės nė mėnyrė tė
natyrshme pa ndikim tė jashtėm tė ēfarėdo forme tė
ndikimit. Si p.sh. i ashtuquajturi aborti i harruar. Ky
ndodh qė foshnja tė mos zhvillohet fare pasi tė ketė
ndodhur fekondimi dhe tė zhduket me gjakderdhje. Pastaj
aborti si shkak i frikės, apo lodhjes etj.
Aborti artificial mund tė
jetė terapeutik dhe kriminal. Aborti
terapeutik ėshtė aborti artificial qė bėhet pėr motive
shėndetėsore qoftė tė nėnės apo tė fėmijės. Lloji i
abortit, pėr tė cilin ne duhet dhe mund tė diskutojmė
ėshtė aborti artificial kriminal, kurse pėr
abortin terapeutik do tė ndajmė njė paragraf dhe tė
shohim se me ēfarė kushte mund tė lejohet.
Motivet e abortit artificial
-
motive medicinale si shkak i
rrezikimit tė jetės sė nėnės;
-
motive tė gjendjes
shėndetėsore tė embrionit si pėrcjellje e ndonjė
sėmundje trashėguese ose tjetėr;
-
motive shoqėrore pėr tė
mbuluar turpin e marrėdhėnieve seksuale ilegale;
-
motive sociale duke u
frikėsuar se shtimi i njė anėtari tė ri nė familje
shkakton pamundėsi pėr pėrkujdesje financiare;
-
motivi i planifikimit familjar
duke pėrcaktuar numrin e dėshiruar tė anėtarėve tė
familjes etj.
Nė kėtė punim tė shkurtėr, do tė
mundohemi tė bėjmė fjalė pėr abortin artificial
kriminal, tė legalizohet apo jo si dhe pse? Do tė
mundohemi qė kėsaj ēėshtjeje t'i qasemi nga aspekti
fetar islam, nga aspekti shėndetėsor si dhe nga aspekti
social, duke pėrdorur nė kėtė tė fundit edhe logjikėn.
Pse duhet qė tė konsultohet qėndrimi
islam nė lidhje me abortin?
Feja islame, si fe e vėrtetė dhe e
shpallur prej Allahut, Krijuesit tė gjithėsisė, pėrveē
anės sė besimit dhe adhurimit, nė vete pėrmban edhe anėn
ligjore, me anė tė secilės Ligjvėnėsi i Madhėruar ka
rregulluar anėn juridike tė jetės sė njeriut besimtar.
Sidomos nė ato ēėshtje, pėr tė ēilat mendja e shkurtėr
dhe e kufizuar e njeriut ėshtė e paaftė qė tė vėrė
rregull stabil, tė drejtė dhe gjithėpėrfshirės. Kėshtu
qė, sistemin ligjor islam e gjejmė modelin e parė
legjislativ, prej tė ēilit u shėrbyen ligjvėnėsit nė
tokė. Se sa korrekte dhe aktuale janė mėsimet kuranore,
dėshmojnė dėshmitė e shumta dhe tė shpeshta tė shumė e
shumė shkencėtarėve qė me mund e sakrificė tė
vetėmohueshme, angazhohen tėrė jetėn e tyre pėr tė
zbuluar diēka nga shkenca bashkėkohore, dhe nė fund e
gjejnė se ai studim i tyre ėshtė pėrmendur qysh para 14
shekujve nė fjalėn hyjnore tė Allahut, nė Kuran. Siē
ėshtė rasti i shkencėtarit tė madh nė lėmin e anatomisė
dhe embriologjisė, Keith L. Moore, profesor nė
Universitetin e Torontos nė Kanada, i cili pas njė
studimi tė gjatė nė etapat e krijimit tė njeriut nė
mitėr, erdhi nė pėrfundim se kjo gjė nė mėnyrė tė
detalizur ishte pėrmendur nė Kuran para 1400 viteve. Gjė
kjo, qė e bėri tė pranojė Islamin dhe tė shkroi librin
qė bėri krahasim nė mes tė mėsimeve islame (Kuranit dhe
Sunetit) dhe shkencės bashkėkohore me titull: "The
Developing Human, clinicially oriented embryology", i
cili u pėrkthye nė mė shumė se tetė gjuhė tė botės.
Rasti tjetėr ėshtė i shkencėtarit tjetėr amerikan
Marshall Xhonson, pėrgjegjės i katedrės sė anatomisė tė
Universitetit "Tomas Xheferson" nė Filadelfia tė
SHBA-sė. Shkencėtari Xheferson u befasua se si Muhamedi
tė kishte mundur qė nė Mesjetė tė bėjė njė zbulim tė
tillė, etapat e zhvillimit tė embrionit. Pas meditimit
erdhi nė pėrfundim se Muhamedi (alejhi selam) nuk ka
pasur kushte qė tė dijė nė atė kohė pėr kėtė gjė dhe u
bind se kjo ėshtė fjalė e Zotit, Krijuesit tė embrionit,
dhe e pėrqafoi Islamin. Pėr mė gjerėsisht shiko librin
"Mrekullitė shkencore nė Kuran" tė autorit Abdulmexhid
Zendani.
Nuk ėshtė ēudi pėr kėto lloj
rastesh, sepse Allahu i Madhėrishėm ka treguar nė Kuran
dhe ka thėnė: "E atyre qė u ėshtė dhėnė dije, atė
qė tė ėshtė shpallur nga Zoti yt e kuptojnė se vetėm ajo
ėshtė e vėrtetė dhe udhėzon nė rrugėn e tė
Gjithėfuqishmit dhe tė Lavdėruarit." Sebe, 6.
Qė tė debatohet rreth njė
ēėshtjeje se duhet tė lejohet apo jo, patjetėr duhet tė
studiohen rrethanat e asaj ēėshtjeje si dhe duhet tė
ketė ndonjė bazė mbi tė cilėn mund tė mbėshtetemi
eventualisht pėr tė qenė sa mė korrektė dhe sa mė tė
drejtė qė pėrfundimi mos tė rezultojė me humbjen e tė
drejtės sė dikujt me arsyetim tė respektimit tė dėshirės
sė dikujt tjetėr. Nė situata tė kėtilla logjika e
njeriut, krahas trajtimit tė saj si e pastėr dhe e
shėndoshė, nuk ėshtė nė gjendje tė arrijė deri te njė
vendim i drejtė qė pėr kohėra tė gjata dhe interesa
gjithėpėrfshirėse tė ketė vitalitetin e drejtėsisė dhe
tė mbrojtjes sė tė drejtave tė krijesave, madje njeriut.
Andaj patjetėr duhet tė shkohet nė atė, qė e thotė
burimi hyjnor e qė nė kėtė rast do t'i ishim qasur nė
mėnyrė direkte nė udhėzimet islame, duke e pasur
parasysh origjinalitetin e kėsaj feje. Atė qė e ka
zgjedhur Krijuesi Absolut, ėshtė e drejtė dhe u
pėrgjigjet nevojave tė tė gjitha kohėrave. Allahu nė
Kuran thotė: "Ty Muhamed tė dėrguam mėshirė pėr tė
gjitha botėt." Enbija, 107.
Andaj nė temėn qė po
zbėrthejmė, patjetėr duhet tė konsultohet mendimi dhe
qėndrimi i Islamit ndaj abortit, nėse dėshirojmė tė
vijmė deri te njė pėrfundim i shėndoshė.
Qėndrimi i Islamit ndaj abortit
Aborti sipas sheriatit islam
ėshtė i ndaluar nė tė gjitha fazat e embrionit, duke
filluar me fekondimin e spermės sė mashkullit nė vezoren
e femrės e deri nė lindje. Allahu thotė: "Dhe mos i
mbytni qeniet tė ēilat i ka ndaluar Allahu, pėrveē me
arsye tė drejtė." Mirėpo kjo ndalesė fuqizohet edhe mė
tepėr, kur embrioni i kalon 40 ditė qė me kėtė rast
bėhet formėsimi i foshnjės. Ndėrsa ndalohet rreptėsisht,
atėherė kur ai i kalon 120 ditė, kur i vjen shpirti dhe
vėrehet i gjallė nė mitėr. Nė kėtė rast abortimi i tij
nė Islam konsiderohet krim ndaj njerėzimit.
Embrioni nė Islam i gėzon tė
drejtat e foshnjės sė lindur. Nėse vdes trashėguesi,
p.sh. babai, nuk shpėrndahet trashėgimia deri sa tė lind
edhe ai qė ėshtė nė mitėr si trashėgimtar i mundshėm nga
pasuria e lėnė. Pastaj nuk lejohet qė nėna shtatzėnė tė
martohet nė rast tė shkurorėzimit apo vdekjes sė
bashkėshortit, gjegjėsisht babait, deri sa ta lindė atė
qė e ka barrė. Nėse shtatzania vjen si rezultat i
imoralitetit, nuk lejohet nė sheriatin islam tė
ekzekutohet dėnimi i kurvėrisė mbi femrėn me barrė, deri
sa tė lind foshnja, pastaj tė pėrfundojė edhe gjidhėnia.
Femrės shtatzėnė, nė Islam i lejohet tė mos agjėrojė nė
ramazan, ndonėse agjėrimi i ramazanit ėshtė obligim i
fortė pėr muslimanėt, nėse rrezikohet shėndeti i
foshnjės nė embrion. Nė tė gjitha kėto raste, nuk
lejohet qė tė abortohet fėmija pėr hirė tė obligimeve
ndaj Allahut, andaj vallė si tė lejohet aborti pėr hirė
tė "dėshirave" tė krijesave!
Abortuesi, mjeku apo kushdo
qoftė, i foshnjės, qė ka kaluar 120 ditė, dėnohet me tė
njėjtin dėnim sikur tė kishte kryer krim ndaj foshnjės
sė lindur. Shumė dijetarė islamė kėtė dėnim e shohin
edhe pėr atė qė aborton foshnjėn qė ka kaluar vetėm 40
ditė.
Tė ndalemi pak te fjala e
Allahut, subhanehu ue teala, ku thotė: "Vetėm i
Allahut ėshtė pushteti i qiejve e i tokės. Ai krijon ēka
tė dojė. Ai i falė vetėm femra atij qė do, e i falė
vetėm meshkuj atij qė do. Ose u falė ēift, meshkuj e
femra, por atė qė do e lė pa fėmijė (steril). Ai ėshtė i
Dijshėm, i Fuqishėm." Shura, 49-50.
Nga kjo duhet tė jemi tė
sigurt se fillimi i formimit tė embrionit nuk varet nga
ne. Sa e sa njerėz shpenzojnė kohė e mjete tė mėdha
materiale pėr ta arritur shtatzani. Por kjo nuk varet
nga vetė njeriu. Andaj si i jep guxim njeriu vetes qė tė
luajė me atė qė Allahu i Madhėrishėm e ka vendosur nė
mitėr? A nuk frikėsohet njeriu se mund tė sprovohet
pastaj me pėrbuzjen nga Allahu?
Aborti nė aspektin sociologjik
Tė lejohet apo jo aborti
ėshtė njė temė sa interesante po aq edhe joreale. Kjo do
tė thotė tė legalizohet apo jo krimi nė embrion ose mė
mirė tė themi, krimi mbi fėmijėt e sė nesėrmes sė afėrt,
gjegjėsisht krimi mbi njė pjesė tė sė ardhmes sė njė
populli.
T'i thuhet po abortit
vetvetiu shtrohet pyetja tjetėr, fėmija i lindur me tė
meta fizike etj., pėr tė cilin duhet shpenzuar shumė nga
pasuria, vetėm e vetėm tė ta shpėtojmė nga vdekja e
shpeshherė me aspak optimizėm pėr shėrimin e tij dhe mbi
tė gjitha i padėshirueshėm pėr familjen nė atė gjendje.
Shtrohet pyetja pse nė kėtė rast tė mos shkohet me
"zgjidhjen" tė lirė nė kosto, dalje nga telashet e jetės
dhe tė mbytet fėmija i tillė?! A nuk ėshtė vendosje e
lirė nė kėtė rast qė prindėrit tė rehatohen nga ky
fėmijė dhe ta largojnė nga jeta?
Besoj se ėshtė e qartė dhe
mjaft e kapshme qė dallimi i kėtij fėmije dhe embrionit
tė shėndoshė, i cili pas pak muajve mund tė jetė njė
dritė e mirė, qė do tė mund ta gėzonte tė drejtėn e tij
pėr jetė. Nėse pėr embrionin mund tė themi se ai ende
nuk ėshtė i gjallė dhe nuk di, atėherė edhe foshnja
ėshtė e tillė.
Pejgamberi (alejhi selam) ka
thėnė: "Tė thyhet ashti i njeriut tė vdekur ėshtė
sikur t'ia thyesh atė kur ai ėshtė gjallė." Kjo
ėshtė me tė vdekurin, i cili nuk mund tė kthehet mė nė
kėtė jetė, nė dynja. E ēfarė ėshtė qėndrimi njerėzor me
atė, i cili do tė lindet dhe do tė vijė nė jetė?!
Arsyeja e lirisė demokratike
se njeriu mund tė veprojė dhe tė shprehet i lirė, nuk
guxon t'i shkelė normat e arsyes dhe ta legjitimojė
krimin nė fėmijė.
Aborti sot i mbyt mė shumė
se 102000 (njėqind e dymijė) foshnje nė Kanada brenda
njė viti. Kurse nė SHBA i mbyt 1.5 milion foshnje nė
vit.
Nėse shtrohet pyetja a mė
mirė ėshtė tė bėhet abortimi i foshnjave tė
paplanifikuara apo tė linden e pastaj tė braktisen nėpėr
kontiniere e tė mbeten pa pėrkujdesje familjare e tė
pėrfundojnė si tė vdekur apo si fėmijė tė
paidentifikuar?
Ne themi se tė dy kėto
opsione janė tė papranuara, dhe si tė tilla, njėra nuk
mund ta justifikojė tjetrėn. Pra, braktisja e foshnjės
sė porsalindur nuk e arsyeton mbytjen e tij nė barkun e
nėnės. Por institucionet shtetėrore mund t'i marrin
masat e duhura nė parandalimin e kėtyre krimeve duke
sanksionuar dhe duke ndaluar me ligj marrėdhėniet
seksuale joligjore. Nė kėtė mėnyrė do tė parandalohej
aborti kriminal, braktisja e foshnjave tė gjalla si dhe
kurvėria njė krim tjetėr edhe nėse nuk rezultojnė pasoja
tė menjėhershme. Pra do tė parandaloheshin sėmundje tė
shumta qė vijnė nga kjo vijė tepėr negative pėr
shoqėrinė qė pėrfundon me virusin HIV pozitiv. Pra
liria e abortit ēon deri te legalizimi i prostitucionit
dhe kurvėrisė, ndėrsa kėto tė fundit sjellin fatkeqėsitė
shėndetėsore qė janė rrezik pastaj edhe pėr pjesėn e
pastėr dhe tė moralshme tė shoqėrisė.
Aborti zbeh marrėdhėniet
bashkėshortore dhe e humb seriozitetin e jetės, pasi qė
martesa ėshtė rrugė e krijimit tė familjes e jo tė
zhdukjes sė anėtarit tė ri. Ēfarė privilegji do tė
kishte fėmija i parė, i dytė... kundėr tė pestit qė nuk
dėshiron ta lejosh qė tė vijė nė jetė. E nėse aborti
duhet tė bėhet si rezultat i shtatzanisė nga kontakti jo
legjitim, ky abort trumbeton kundėr "dashurisė" qė
njėri-tjetrit i shkaktuan dhembje shpirtėrore dhe fizike
nė kėtė botė, e ēfarė pėr daljen nesėr para Allahut?
Aborti
ka bėrė tė mundshme qė nė disa shtete tė Azisė sė Largėt
tė hahet gjegjėsisht tė shitet mishi i njeriut.
Me keqardhje sot i shohim
se si njerėzit tregtojnė me ēėshtjen e abortimit si njė
tregti e pėrparuar, e mbuluar me gjėja arsyetime
legjitime nėn motot e "lirisė sė vendosjes", "tė drejtat
e femrės" etj. nė disfavor tė sė drejtės sė
embrionit-foshnjės pėr jetė. Duhet tė kemi kujdes nga
thirrjet e ndryshme qėllimkėqija nė nivel kombėtar e
botėror pėr "planifikim familjar", "e drejta e lindjes",
"lindjet e shėndosha" etj. Sepse tė gjitha kėto thirrje
mbajnė nė brendinė e tyre abortin e legjitimuar.
Pėrjashtimet pėr abortin artificial
terapeutik
Foshnjės i vjen shpirti
pasi t'i ketė kaluar 120 ditė nė barkun e nėnės, siē e
pėrmendėm mė lartė.
Qeveria e Arabisė Saudite, duke u
mbėshtetur nė vendimin e Komisionit tė Pėrhershėm pėr
Hulumtime dhe Vendime tė Sheriatit, tė cilin e pėrbėn
njė numėr i konsiderueshėm i dijetarėve mė eminentė
islamė, vendos si vijon:
1.
Nėse embrioni i ka kaluar 40
ditė duke mos i arritur 120 ditė, nuk lejohet abortimi,
pėrveē nė dy raste:
a)
nėse tė vazhduarit e
shtatzanisė i shkakton nėnės sėmundje tė
papėrballueshme, ose do tė mbetet me dhimbje edhe pas
lindjes;
b)
nėse vėrtetohet se foshnja do
tė lindė me tė meta fizike apo psikike, duke mos pasur
shpresė nė shėrimin e saj pas lindjes.
2.
Nėse embrioni i ka kaluar 120
ditė, ndalohet rreptėsishtė abortimi i foshnjės, pėrveē
nėse vihet nė pyetje jeta e nėnės. Nėse nėna ka mundėsi
tė mbetet e gjallė nuk lejohet abortimi, e nėse ėshtė e
sigurtė qė me vazhdimin e shtatzanisė nėna do tė vdesė,
lejohet qė tė ndodh abortimi, pėr tė shpėtuar njėrėn
jetė.
3.
Ndalohet rreptėsisht qė mjeku
tė kryej abort, nėse nuk ekziston ndonjėra prej kėtyre
arsyeve. Aborti pėr foshnjėn qė ka kaluar 40 ditė nė
embrion nuk guxon tė kryhet, pėrveē nė ndonjė spital
shtetėror, pasi pėr kėtė tė jetė marrė vendim nga
komisioni mjekėsor i pėrbėrė nga tre mjekė, sė paku
njėri prej tyre tė jetė specialist i gjinekologjisė dhe
obstetrikės, duke miratuar vendimin pėr abort dy prej
mjekėve muslimanė, qė dihet se janė tė devotshėm.
Ēfarėdo motivi tjetėr pėr abort,
sheriati islam e refuzon. Nėse bėhet nė mėnyrė legale,
personi abortues pėrgjigjet edhe para organeve tė
drejtėsisė islame aty ku funksionojnė. E nėse kjo nuk
ndodh, ose aborti bėhet nė mėnyrė interne, kjo nuk do tė
mbetet kot, por Allahu do t'i llogarisė ata nė gjyqin e
madh tė Ditės sė Gjykimit, atėherė kur nuk do tė humbet
as detaji mė i vogėl. Allahu thotė: "Dhe kur tė pyeten
ato vajzat e mbytura pėr ēfarė mėkati ato janė mbytur."
Tekuir, 8-9.
Legalizimi i abortit pra, hap dyert pėr
epidemi tė tjera morale, familjare, shoqėrore,
ekonomike, shėndetėsore etj.
Pėrgatiti: Muhamed Dėrmaku
21.02.2006