Pyetja:
Selam
alejkum! Nėse muslimani zhytet nė njė basen me ujė tė
pastėr, atėherė a ka
ai musliman abdest?
Pėrgjigjja:
Falėnderimet i takojnė Allahut, paqja dhe bekimet e Tij
qofshin mbi tė Dėrguarin e Tij Muhamed, mbi familjen e
tij, mbi shokėt e tij dhe mbi tė gjithė ata qė ndjekin
rrugėn e tij deri nė Ditėn e Gjykimit.
Nė kėtė problematikė kemi tė bėjmė me dy ēėshtje.
1. Ēėshtja e nijetit (qėllimit) gjatė abdesit
Dallimi thelbėsor ndėrmjet veprave tė rėndomta dhe veprave qė
llogariten adhurime ėshtė bėrja nijet (qėllimi) se pėr
ēfarė e kryen njeriu atė vepėr. Kėshtu qė muslimani para
se tė fillojė tė marrė abdest apo gusul, ėshtė e kėrkuar
tė bėjė nijet se dėshiron tė marrė abdest, respektivisht
tė kryejė njė ibadetet tė pėrligjur nė Islam. Prandaj
vetėm zhytja nė ujė pa pasur qėllim marrjen e abdestit
apo gusulit nuk e bėn njeriu tė ketė abdest pasi nuk i
ka bashkangjitur kėsaj vepre nijetin qė ta kthejė kėtė
veprim nga njė akt i rėndomtė nė adhurim.
Argumente pėr kėtė kemi shumė, mirėpo ne do tė pėrmendim argumentin
mė tė njohur, ku i Dėrguari, lavdėrimi dhe paqja qofshin
mbi tė, thotė: Veprat vlerėsohen sipas nijetit (qėllimit)
dhe ēdonjėri shpėrblehet nė saje tė nijetit tė tij.
Shėnon Buhariu dhe Muslimi.
Vendi i qėllimit ėshtė zemra, kurse bėrja nijet me gojė gjatė
marrjes sė abdestit dhe tė gusulit nuk ėshtė e ligjėsuar,
pasi nuk na ėshtė transmetuar kjo nga i Dėrguari
salallahu alejhi ue selem dhe kėtė nuk e ka thėnė
asnjėri nga katėr imamėt e njohur. Neveviu thotė:
Nijeti ėshtė qėllimi qė shpreh vendosmėrinė e zemrės.
2. Renditja gjatė pastrimit tė pjesėve nė abdest
E sakta ėshtė se renditja e pjesėve gjatė marrjes sė abdestit ėshtė
e domosdoshme, ashtu siē pėrmendet nė ajet; qė sė pari
tė lahet fytyra, pastaj dy duart, pastaj tė fshihet koka,
pastaj tė lahen shputat pėr shkak tė thėnies sė mė tė
Lartit: "O ju qė besoni! Kur tė pėrgatiteni pėr namaz
lani fytyrat tuaja, duart tuaja deri nė bėrryla,
fshijeni kokėn dhe lani shputat tuaja deri nė nyje.
(Maide, 6)
Argumenti se ėshtė e domosdoshme renditja nga ky ajet nxirret se
Allahu i Lartėsuar e futi mes`hun ndėrmjet pjesėve qė
pastrohen dhe qėllimi apo mė mirė tė themi urtėsia e
kėsaj ishte, Allahu e di mė sė miri, qė ato tė lahen
ashtu si janė pėrmendur njėra pas tjetrės. Po tė mos
ishte kjo, atėherė do tė mund tė cekeshin tė gjitha
pjesėt qė lahen sė bashku dhe nuk do tė futej mes`hu
ndėrmjet tyre.
Pastaj argument ėshtė edhe vazhdueshmėria e tė Dėrguarit salallahu
alejhi ue selam nė kėtė renditje gjatė marrjes sė
abdestit. Po tė mos ishte e detyrueshme, atėherė do ta
ndėrronte renditjen ndonjėherė pėr tė sqaruar se kjo nuk
ėshtė vaxhib.
Transmetohet nga Muhamedi alejhi selam se ka thėnė: Merr abdest
ashtu si tė ka urdhėruar Allahu. Shėnon Tirmidhiu
dhe e cilėson tė saktė. Nga kjo nėnkuptohet qė tė jetė
renditja ashtu si ėshtė cekur nė ajet. Pastaj ai
salallahu alejhi ue selam me njė rast ka thėnė:
"Allahu nuk do ta pranojė abdestin e ndonjėrit nga ju
pėrveē nė kėtė mėnyrė. Shėnon Ebu Davudi dhe tė
tjerėt.
Prandaj, duke pasur parasysh kėto dy gjėra, themi se nėse njeriu
vetėm zhytet nė ujė, nuk llogaritet se ka abdest. Pėr
shkak se nuk ka bėrė nijet dhe nuk i ėshtė pėrmbajtur
renditjes sė pjesėve qė lahen nė abdest gjatė kėtij
pastrimi. Allahu e di mė sė miri!
Vėrejtje: Mendimi qė pėrmendėm ėshtė mendim i
shumicės sė juristėve islamė, por ndoshta pėr atė qė
dėshiron tė njihet mė mirė rreth thėnieve tė dijetarėve
pėr kėtė ėshtė e nevojshme tė cekim edhe atė se nė
medhhebin hanefi ky person llogaritet se ka abdest, pasi
te Ebu Hanifja nuk janė obligative as nijeti (qėllimi)
dhe as renditja gjatė pastrimit.
Ebu Hanifja, Allahu e mėshiroftė, ka qėndrimin se nijeti nuk ėshtė
kusht gjatė abdesit, pasi nuk ėshtė adhurim i veēantė nė
vetvete (objektiv nė vete), por qėllimi i tij ėshtė pėr
tė qenė i pranuar namazi, me fjalė tė tjera ėshtė njė
akt qė i paraprin namazit e jo adhurim i veēantė. Ai
argumenton pėr kėtė me kijas (analogji) me rrobat tė
cilat i vesh njeriu gjatė faljes. Muslimani e vesh
rrobėn pėr tė mbuluar auretin dhe me ato rroba fal
namaz, por nėse ai e vesh pėr t`u zbukuruar ose nga tė
ftohtėt, atėherė ai mund tė kryejė namaz edhe me to
(edhe pse nuk ka bėrė nijet tė falė namaz me to), e
njėjta ėshtė edhe me abdesin. Kėshtu qė nėse dikush i
pastron kėto pjesė (qė lahen gjatė abdestit) me qėllim
tė freskimit apo zhytet nė ujė (d.m.th. nuk e bėn nijet
qė tė marrė abdest), ai konsiderohet se ka abdest edhe
pa nijet.
Por e sakta ėshtė se abdesti ėshtė adhurim mė vete, pasi Allahu i
Lartėsuar ka ndėrlidhur me tė shumė vlera tė tjera, si
falja e mėkateve dhe shpėrblime tė tjera tė shumta. E,
kėto e bėjnė qė ky adhurim tė konsiderohet si rit i
veēantė, ku nevojitet qėllimi (nijeti) dhe pėrqendrimi
pėr tė arritur shpėrblimet tė cilat pėrmenden rreth tij.
Gjithashtu mendimi i hanefive ėshtė se renditja nuk ėshtė farz
gjatė abdestit, por mė e qėndrueshme ėshtė se ajo ėshtė
e detyrueshme pėr arsyet qė u pėrmendėn mė lart. Allahu
e di mė sė miri!
Alaudin
Abazi
2.5.2008
|