Pyetja:
Selam
alejkum! Kam dy pyetje: A ėshtė e lejuar qė tė zbulohet
ndonjė pjesė e turpshme para mjekut me gjini tė kundėrt
nė rast tė ndonjė sėmundjeje? Cili ėshtė kuptimi i
rregullit qė thotė se "rastet e nevojės e bėjnė tė
ndaluarėn tė lejuar''? Pėr cilat ndalesa ėshtė fjala dhe
kur konsiderohet nevojė?
Pėrgjigjja:
Falėnderimet i takojnė Allahut, paqja dhe bekimet e Tij
qofshin mbi tė Dėrguarin e Tij Muhamed, mbi familjen e
tij, mbi shokėt e tij dhe mbi tė gjithė ata qė ndjekin
rrugėn e tij deri nė Ditėn e Gjykimit.
Kėsaj
pyetjeje do t`i pėrgjigjemi duke pėrmendur disa pika
radhazi:
1. Parim i pėrgjithshėm i fikhut ed-darurat tubihul
mahdhurat, shqip domosdoshmėritė i lejojnė tė
ndaluarat ėshtė njė rregull pėr tė cilin janė
pajtuar tė gjithė dijetarėt (pra pėr tė ka ixhma). Ėshtė
kėshtu pasi ėshtė parim i nxjerrė nga citatet e shumta
tė Kuranit dhe tė Hadithit. Allahu i Lartėsuar thotė:
... e Ai (Allahu) ju sqaroi se ēka ėshtė e
ndaluar pėr ju, pėrveē kur jeni tė detyruar (atėherė
harami bėhet i lejuar)..." (suret Enam, 119).
Gjithashtu thotė: "E kush detyrohet (t'i hajė tė
ndaluarat), por duke mos pasur pėr qėllim shijen dhe
duke mos e tepruar, Zoti yt ėshtė qė fal e mėshiron
shumė." (Enam, 145) dhe citate tė tjera tė shumta.
2. Fukahatė, kur e kanė shtjelluar ēėshtjen e zbulimit
tė pjesėve tė ndaluara (avretit) me qėllim tė shėrimit,
janė nisur nga ky parim. Por gjithmonė sė bashku me kėtė
parim pėrmendet njė rregull tjetėr, gjithashtu i pranuar
nga tė gjithė. Ai ėshtė ed-daruretu tukad-deru
bikaderiha, shqip domosdoshmėria pėrcaktohet nė bazė
tė pashmangshmėrisė qė ka, qė do tė thotė se
lejohet tė shkelet apo tė tejkalohet njė ndalesė pėr
shkak tė domosdoshmėrisė, por ai tejkalim duhet tė jetė
vetėm aq sa ėshtė e nevojshme qė tė largohet
domosdoshmėria. Kėshtu qė nėse lejohet zbulimi i avretit
pėr shėrim, atėherė ajo duhet tė jetė vetėm aq sa ėshtė
e nevojshme dhe jo mė shumė.
3. Ndėrsa sa i pėrket zbulimit tė femrės para mjekut
burrė dhe anasjelltas, themi se nė esencė i sėmuri
mashkull vizitohet nga mjeku mashkull dhe e sėmura femėr
vizitohet nga mjekja femėr. Kėshtu qė nė zbulimin e
pjesėve tė trupit tė femrės sė sėmurė pėrparėsi ka
mjekja femėr muslimane, pastaj mjekja femėr jomuslimane,
e cila ėshtė e besueshme dhe e moralshme. Nėse kėto nuk
gjenden, atėherė kalohet te mjeku mashkull musliman dhe
nėse edhe ky nuk gjendet, kalohet te mjeku mashkull
jomusliman.
Nė lidhje me kėtė, Merginani, dijetar hanefi, nė librin
Hidaje thotė: I lejohet mjekut ta shikojė vendin e
sėmundjes nė rast nevoje. Duhet pasur parasysh se ėshtė
mė mirė qė gruaja ta mjekojė gruan, ngase shikim i sė
njėjtės gjini nė mes tyre ėshtė mė i lehtė. Nėse nuk
mund tė gjendet mjek nga e njėjta gjini, femra mbulon
tėrė pjesėn, duke zbuluar vetėm vendin ku ėshtė sėmurė.
Mjeku e shikon atė dhe mė pas e largon shikimin aq sa
ėshtė e mundur dhe e nevojshme tė pėrdoret. Ky rast
ėshtė identik me bėrjen synet (rrethprerjen).
4. Nėse ėshtė e mjaftueshme qė pacientja (femėr) tė
kontrollohet te mjekja femėr e pėrgjithshme (jo e
specializuar), nuk lejohet tė shkojė te mjeku mashkull,
edhe nėse ėshtė i specializuar, pasi kjo nuk ėshtė e
nevojshme. Por nėse ajo ka nevojė pėr specialiste femėr
dhe nuk gjendet, lejohet tė kontrollohet te mjeku
specialist mashkull. Nėse rasti i saj ėshtė mė specifik
dhe gjendet mjekja specialiste, por nuk mjafton vetėm
kontrollimi nga ana e saj dhe ajo ka nevojė pėr
ndėrhyrje nga mjeku mashkull, i cili ėshtė mė ekspert nė
atė fushė, atėherė lejohet kjo.
Kėto qė u pėrmendėn mė lart janė tė njėjta edhe pėr tė
sėmurin mashkull; atij nuk i lejohet tė shkojė tė femra
mjeke vetėm nė rast tė domosdoshmėrisė, nėse nuk ka mjek
mashkull.
5. Nuk lejohet tė tejkalohet vendi i cili ėshtė i
domosdoshėm tė kontrollohet dhe tė zbulohet para mjekut,
respektivisht mjekes, gjatė ekzaminimit.
6. Gjatė kontrollit tė pacientes femėr nga mjeku
mashkull nuk lejohet qė ajo tė vetmohet me tė, por
ndonjė nga tė afėrmit e femrės (mahrem) duhet tė jetė i
pranishėm aty. E njėjta gjė vlen edhe pėr pacientin
mashkull nga mjekja femėr, ėshtė e detyrueshme qė dikush
tjetėr tė jetė i pranishėm nė atė dhomė.
7. Nuk lejohet prekja e pacientes femėr nga mjeku
mashkull dhe anasjelltas, pėrveē nė rast domosdoshmėrie
dhe mundėsisht kjo tė jetė me doreza.
Kėto ishin kriteret qė duhet tė kihen parasysh gjatė
zbulimit tė pjesėve tė turpshme tė muslimanes dhe tė
muslimanit gjatė ekzaminimeve mjekėsore. Nė fund,
theksojmė se femra muslimane duhet tė ketė kujdes kėtu
dhe tė tentojė ta ruaj nderin e saj nė tė gjitha rastet
dhe tė mos kalojė nė tejkalimin e kėtyre ndalesave, me
pėrjashtim tė rasteve tė nevojshme. Allahu i Lartėsuar
thotė: ...e kush u
pėrmbahet dispozitave tė Allahut, atij Ai i hap rrugė.
(Talak, 2)
Allahu e di mė sė miri!
Alaudin
Abazi
23.5.2008
|